Jak przyjąć krytykę?

with Brak komentarzy

Jak przyjąć krytykę?

Jeśli nie masz wroga w środku, wróg z zewnątrz nie może cię skrzywdzić. (afrykańskie przysłowie)

Dlaczego potrzebujemy dwóch stóp i… czworga uszu do przyjmowania krytyki?


1) Jak słyszymy krytykę – czworo uszu von Thuna:

Pomysł tego autora, że wszystko, co słyszymy możemy odebrać na 4 sposoby, pomaga mi od dawna. Powiedzmy, że wracasz do domu zmęczona, głodna i słyszysz od dziecka, czy członka rodziny:
„Widzę, ze nie ma obiadu”
Już bierze Cię powoli jasna (jak te nieugotowane ziemniaki) cholera, bo sama jesteś wygłodzona, ale przypominasz sobie von Thuna i słuchasz czworgiem uszu:
  • Ucho faktu (jaką informację chce Ci przekazać ta osoba?) – „Widzę, że nie ma nic do zjedzenia”
  • Ucho apelu (o co Cię ta osoba prosi?) „czy mogłabyś coś ugotować?” lub „może wyjdziemy na miasto coś zjeść?”
  • Ucho ujawniania siebie (co ta osoba mówi Ci o sobie)– „jestem głodny, zmęczony”
  • Ucho relacyjne (co ta osoba mówi o Tobie i waszej relacji) – „chciałbym abyś się mną zaopiekowała” lub „umawialiśmy się, że dziś ty gotujesz i nie dotrzymałaś słowa, zawiodłem się”

 

Może to być po prostu stwierdzenie, prośba albo chęć ponarzekania. Jeśli natomiast ktoś jest wrażliwy na krytykę, będzie miał bardziej aktywne ucho relacyjne i może odczytywać nawet neutralne uwagi jako krytykę („np. jaka z Ciebie żona”) lub słysząc:

 

Np. „Mamy za dużo pracy w naszym zespole”–> „Czy uważasz, ze źle organizuje naszą pracę?

Poobserwuj siebie – jakim uchem słuchasz najczęściej? 

Może w relacji z konkretną osobą masz szczególnie wyrośnięte jedno ucho?

Takie obserwacje bardzo pomagają mi po pierwsze doprecyzować o co chodzi w komunikacie, a po drugie odpuszczać, jeśli nie mogę czegoś zrozumieć, czy potwierdzić w danym momencie, bo może wcale nie było to krytyką.


2) Jak przyjmujemy krytykę? Szczerość i Empatia.

Kiedy słyszymy krytykę mamy wg Marshalla Rosenberga (autora metody Porozumienie Bez Przemocy) dwie opcje wyboru: empatię, czyli zrozumienie, czego dana osoba potrzebuje i szczerość, czyli wyrażenie swoich potrzeb. Obie są potrzebne, jak dwie nogi, ale możemy wybrać jedną w zależności od tego, czego potrzebujemy bardziej. Np. widzimy że ktoś jest wzburzony więc może najpierw pokażemy mu, że go rozumiemy, a potem powiemy jak to wygląda z naszej strony. Co ciekawe wg Rosenberga, jeśli w krytyce usłyszymy ukryte potrzeby nikt nie będzie w stanie nas obrazić!

Np. Słyszę takie uwagi:

  • Widzę ze walczysz z tym raportem
  • To była nieprzemyślana decyzja
  • Na Twoim miejscu zmieniłbym podejście do pracy
  • Nie wiem o co Ci chodzi


Używając SZCZEROŚCI, ujawniając swoje potrzeby odpowiem:

  • Widzę, że walczysz z tym raportem.
    –> Chciałbym żebyś mi zaufał, że mi się uda, potrzebuje trochę więcej czasu, ale chce się tego nauczyć.

 

  • To była nieprzemyślana decyzja
    –>Myślę, że wziąłem wszystkie za i przeciw pod uwagę. Do czego konkretnie się odnosisz?

 

  • Na Twoim miejscu zmieniłbym podejście do pracy
    –> Mówię Ci o mojej pracy, bo chciałbym żebyś mnie posłuchał, a nie doradzał, chce się tylko wygadać.

 

  • Ale jesteś uparta
    –> Mówiłam Ci wczoraj, ze wycieczka do Izraela może być teraz niebezpieczna i nie usłyszałam od Ciebie dlaczego chcesz tam jechać.

Używając EMPATII odczytujemy/zgadujemy potrzeby drugiej osoby:

  • Widzę, że walczysz z tym raportem –> Chciałbyś, żebym pracował szybciej?
  • To była nieprzemyślana decyzja –> Wolisz działać wolniej. ale rozważyć wszystkie za i przeciw?  Czego wg Ciebie nie wzięliśmy pod uwagę?
  • Na Twoim miejscu zmieniłbym podejście do pracy –> Chyba jesteś zmęczony moim narzekaniem.

 

  • Ale jesteś uparta –> Chciałbyś, żebyśmy podjęli wreszcie decyzję na temat wakacji?

 
Co Wam łatwiej przychodzi? Empatia czy szczerość?

Zapraszam do ćwiczeń – możesz wpisać  w komentarzach trudną krytykę, jaką zdarzyło się Ci usłyszeć i spróbujemy ją rozpracować 4 uszami a potem szczerością i empatią. Jakieś propozycje?

***

Mam nadzieję, że podobał Ci się ten wpis 🙂 Jeśli chcesz zostać na dłużej, zapisz się do newslettera albo polub mój fanpage

 

 

Follow Kasia Frużyńska:

Jestem psychologiem, trenerem i coachem. Wierzę, że ludziom chce się mądrze kochać, sensownie pracować i dobrze odpoczywać. W swojej pracy pomagam ludziom lepiej się porozumiewać, mniej stresować, łączyć pracę i życie rodzinne, spełniać swoje cele i marzenia. Zapraszam do kontaktu! www.zblyskiemwoku.pl