Miesiąc Miodowy – dzień 21: Wypatruj Czterech Jeźdźców Apokalipsy związku

with Brak komentarzy
Dr John i Julia Gottman są małżeństwem psychologów i od ponad 35 lat badają co służy relacjom i co im szkodzi. Wspólnie przebadali ponad 10 tys. par i twierdzą, że dzięki obserwacji małżeństw mogą z 90% pewnością przewidzieć, czy para jest zagrożona rozwodem w najbliższych kilku latach. Wśród kilku aspektów tej prognozy wymieniają tzw. Czterech Jeźdźców Apokalipsy związku (w Biblii jeźdźcy zapowiadali koniec świata). Sprawdź, czy używasz któregoś z nich i jakie antidotum możesz zastosować.

1. Krytycyzm – krytykowanie czyichś zachowań, im częstsze, tym gorzej, tym bardziej jeśli używamy sformułowań typu „ty zawsze…” „ty nigdy”, „jak zwykle” itd.
Antidotum jest mówienie o swoich uczuciach i potrzebach. Czyli zamiast stwierdzenia „Znowu naczynia nie pozmywane, co za bajzel w tym domu” spróbuj powiedzieć „lubię porządek i frustruję się, kiedy muszę sprzątać przed robieniem jedzenia, czy możesz pozmywać proszę?”. Prawda że lepiej? Ale też jak mówi mój Mąż ważne jest jak to mówimy. Podobno mam moc mrożenia wzrokiem bez wypowiadania słów i czasem ton głosu jest równie ważny jak wypowiadane słowa.
2. Pogarda – wszystkie stwierdzenia podkreślające naszą wyższość nad kimś, cynizm, przewracanie oczami, szydzenie, sarkastyczny humor, złośliwe naśladowanie kogoś. 
Antidotum jest unikanie ww. zachowań, ale też jak najczęstsze docenianie wysiłków drugiej osoby i okazywanie jej szacunku.
3. Defensywność – obwinianie drugiej strony o porażki („To przez Ciebie się spóźniamy”)
Antidotum jest szukanie konstruktywnych rozwiązań problemu, zamiast szukania winnych. To również akceptowanie, że czyjaś trudność to także twój/wasz wspólny problem („Możesz mieć rację albo żonę”). A skoro bywasz częścią problemu, możesz też być jego rozwiązaniem.
4. Odcinanie się (ang. stonewalling) – milczenie, unikanie kontaktu, foch, czekanie aż sprawa przycichnie, okazywanie obojętności („Rób co chcesz!”), najczęściej po wybuchu czy kłótni. To czasem strategia na odpoczynek od trudnych emocji, ale na dłuższą metę nieefektywna, bo nie rozwiązuje problemu.
Antidotum jest robienie sobie przerwy od intensywnych kłótni, uprzedzanie zbliżającego się wybuchu („czy możemy porozmawiać za pół godziny?”), wracanie do trudnych tematów na spokojnie, relaksowanie się przy muzyce, kąpieli, czymś, co pomaga nam konstruktywnie odreagować.
Pomyśl dziś, który jeździec najbardziej Ci zagraża (lub spytaj bliską Ci osobę – będzie to dobrze wiedzieć!). Zapytaj bliskich o twoją mowę ciała w czasie rozmów i kłótni – to często rzecz, której nie jesteśmy świadomi. Poszukaj antidotum, które będzie Ci najlepiej odpowiadać.
Polecam też do poczytania blog Gottmanów i filmik o 4 jeźdźcach.
Follow Kasia Frużyńska:

Jestem psychologiem, trenerem i coachem. Wierzę, że ludziom chce się mądrze kochać, sensownie pracować i dobrze odpoczywać. W swojej pracy pomagam ludziom lepiej się porozumiewać, mniej stresować, łączyć pracę i życie rodzinne, spełniać swoje cele i marzenia. Zapraszam do kontaktu! www.zblyskiemwoku.pl