Dobre Kłótnie 2. Głosy w Twojej głowie, czyli konflikty wewnętrzne

with Brak komentarzy
Ostatnio mówiliśmy o naszym nastawieniu do konfliktów (link), czy widzimy je jako samo zło, czy może okazję do dowiedzenia się czegoś o sobie, o innych. Dziś o głosach w naszej głowie, czyli konfliktach wewnętrznych.  

Martin Buber filozof żydowskiego pochodzenia powiedział, że wszystkie konflikty człowieka biorą się z tego, że nie mówimy tego, co myślimy i nie robimy tego, co mówimy. 
Dlatego nieustannym celem człowieka jest osiąganie spójności między myślą, mową i działaniem.
Z braku takiej spójności biorą się wszystkie nasze wewnętrzne
konflikty i konflikty z innymi ludźmi: gdy postępuję wbrew swoim
przekonaniom, nie robię tego, co jest dla mnie ważne, nie mówię tego, co mi przeszkadza albo mówię o tym w zawoalowany sposób, gdy nie wyrażam uczuć, bo może ktoś się obrazi.

Dbając o spójność, porozumiewam się z innymi, żyję swoim prawdziwym życiem, naprawdę jestem.

1. Zadbaj o spójność.

Niedawno jechałam tramwajem i jakiś człowiek upatrzył sobie mnie jako milczącego słuchacza. Zaczął narzekać na wszystko na czym świat stoi – spiskujących polityków, kolejki etc. Nie była to rozmowa, która zapraszała do konwersacji, ale takie trujące, czarne wylewanie żali, narzucające jedyną i słuszną wizję świata („oni krzywdzą nas”). I co, niby wypada słuchać ludzi, gdy do Ciebie mówią? Zupełnie nie miałam na to w tym momencie ochoty. Wysiadłam na kolejnym przystanku i wsiadłam w drugi wagon tego samego tramwaju.
Jak często zgadzamy się na coś, na co zupełnie nie mamy ochoty ani czasu? Z wyrzutów sumienia, poczucia winy, świętego spokoju. Odpowiadamy na intymne pytania ludzi, tylko dlatego że je zadają. A potem złościmy się sami na siebie. 

Praktyka 1.

Poobserwuj się przez następny dzień. Popatrz na swoje zachowania i słowa. Czy mówisz to, co myślisz i czy robisz, to co chcesz? Może kontynuujesz z kimś rozmowę chociaż tak naprawdę źle się w niej czujesz. Zatrzymaj się na chwilę. Co daje Ci ta rozmowa, to działanie? Czego w tym momencie najbardziej potrzebujesz? Jeśli chcesz wyrazić empatię, współczucie, pobyć trochę z tą osobą, w porządku. Jeśli widzisz, że to prowadzi do nikąd, zatrzymaj się.

2. Twoje Kluczowe Potrzeby.

Czujemy zniechęcenie i zdenerwowanie bez powodu. Wśród codziennych obowiązków nasz organizm wysyła
nam sygnały, które ignorujemy. Wybuchamy nagle złością z najmniejszego powodu. Nasze dlugo niezapokajane potrzeby są pomijane i stąd biorą  się nasze frustracje.

Praktyka 2.

Pomyśl o ostatniej sytuacji, która spowodowała, że byłeś zły na siebie lub na innych.  Jakie Twoje potrzeby były w tej sytuacji niezaspokojone? Może ci pomóc poniższa lista.
Potrzeby fizyczne:
  • Ruchu
  • Odpoczynku
  • Snu
  • Dotyku
  • Bezpieczeństwa fizycznego

Potrzeby autonomii:

  • Wolności
  • Niezależności
  • Własnej przestrzeni
  • Wybierania własnych celów i marzeń
  • Podążania za swoimi wartościami

Potrzeby kontaktu ze sobą:

  • Samoakceptacji
  • Autentyczności
  • Świadomości
  • Rozwoju
  • Otwartości
  • Kreatywności
  • Szacunku dla siebie
  • Zaufania
  • Spójności
  • Efektywności
  • Sensu
  • Poczucia sprawczości i wpływu na swoje życie
  • Spełnienia
  • Równowagi


Potrzeby kontaktu  z innymi:

  • Akceptacji
  • Uznania
  • Szacunku
  • Szczerości
  • Empatii
  • Zaufania
  • Uwagi, bycia wziętym pod uwagę
  • Zrozumienia i bycia zrozumianym
  • Przynależności, Wspólnoty
  • Wsparcia
  • Wzajemności
  • Odpowiedzialności
  • Bliskości
  • Ciepła
  • Miłości
  • Intymności
  • Dzielenia się

Potrzeby Radości:

  • Zabawy
  • Humoru
  • Radości, Szczęścia
  • Łatwości/ Prostoty
  • Przygody/ Inspiracji
  • Różnorodności/urozmaicenia

Potrzeby związku ze światem:

  • Piękna
  • Kontaktu z przyrodą
  • Harmonii
  • Pokoju
  • Porządku
Co możesz dziś zrobić, żeby zaspokoić kluczowe potrzeby? Zaplanuj jedno konkretne działanie do każdej niezaspokojonej potrzeby.
np. „Frustruje mnie brak wsparcia rodziny przy wypełnianiu obowiązków domowych (potrzeba wsparcia, współpracy)”. Działaniem może być np. powiedzenie o tym rodzinie i spisanie listy zadań dla każdego.


3. Twój Wewnętrzny Zespół, czyli Głosy W Mojej Głowie.

Friedemann Schulz von Thun w swojej książce „Sztuka rozmawiania” pisze o ciekawej metodzie radzenia sobie z wewnętrznymi konfliktami. Wyobraźmy sobie nowo przełożonego, który przekazuje zespołowi trudną wiadomość o oczekiwaniu zarządu, że podniosą miesięczne wyniki pracy o 10%. Na spotkaniu zespoł nie może dojść do porozumienia, więc przełożony wkurzony wychodzi, żeby ochłonąć. Znając metodę von Thuna szybko rozrysowuje Swój Wewnętrzny Zespół (Głosy w Swojej Główie), czyli powody, dla których się wkurzył:
  • „Podporządkujący się Pracownik Firmy” –  „Powinniśmy zrobić wszystko, co możliwe, żeby osiągnąć wynik”.
  • „Dobry Kolega” – „Nie zgadzam się z tą decyzją i jak będę naciskał, zespół mnie znienawidzi”
  • „Marudzący Członek Zespołu” – „Znowu nas cisną, więcej pracy za te same pieniądze”
  • „Chwytający Okazję Przedsiębiorca” – „Może znajdziemy jakiś nowy sposób na podniesienie efektywności?”
W przypadku naszych zadań możemy mieć podobnie. Wyspać się, czy przeczytać jeszcze jeden ciekawy artykuł? Przyjąć dodatkowe zlecenie na ciekawy projekt szkoleniowy czy odpocząć?
  • Entuzjasta Wiedzy:
    „Po co będziesz tak długo spać? Wyśpij się minimalnie, tak aby nie paść
    w ciągu dnia. Jest tyle ciekawych rzeczy, których możesz się dowiedzieć, wyśpisz
    się w kolejny weekend”
  • Trener- Zawodowiec: „To świetna okazja, żeby zdobyć nowe doświadczenie, współpracować w ciekawym projekcie”
  • Strażnik Dobrego Samopoczucia: „Zadbaj o siebie, Twoje samopoczucie jest najważniejsze, wypoczęta będziesz mieć więcej energii”.
Von Thun poleca
przy ważnych decyzjach rozrysowywać sobie takie konflikty wewnętrzne i sprawdzać,
jakie wartości i potrzeby stoją za każdą postacią. I to, co najważniejsze, wszystkie te wewnętrzne postaci chcą dobrze, chronią Cię na swój sposób, dbają o Twoje interesy. to od nas zależy, któremu głosowi przyznamy prawo decydowania.

Praktyka 3.

Przypomnij
sobie ostatnią sytuację, w której czułeś konflikt wewnętrzny między
dwoma możliwymi rozwiązaniami. To może być drobna sytuacja albo większa decyzja. Jakie głosy rywalizują w twojej głowie? Jeśli chcesz możesz je narysować, wyróżnić kolorami. Daj empatię i zrozumienie wszystkim głosom, każdy z nich chce dla Ciebie dobrze na swój sposób. Podejmij decyzję któremu dasz pierwszeństwo?

W kolejnym odcinku zajmiemy się naszymi stylami rozwiązywania konfliktów.

Follow Kasia Frużyńska:

Jestem psychologiem, trenerem i coachem. Wierzę, że ludziom chce się mądrze kochać, sensownie pracować i dobrze odpoczywać. W swojej pracy pomagam ludziom lepiej się porozumiewać, mniej stresować, łączyć pracę i życie rodzinne, spełniać swoje cele i marzenia. Zapraszam do kontaktu! www.zblyskiemwoku.pl