5 minut dobroci dla siebie – cz. 2

with 3 komentarze

5 minut dobroci dla siebie – cz. 2

Wierzę w to, że trzeba być dobrym najpierw dla siebie, żeby umieć okazać to innym. Zapraszam Cię na szczyptę inspiracji i psychologii do porannej kawy. Dziś część druga – od 16 do 30 dnia.
Możesz zrobić sobie powtórkę albo zacząć cały nowy miesiąc dobroci choćby od dziś, nie musisz czekać do pierwszego:) 5 minut chyba masz? Przez cały miesiąc publikowałam tutaj krótkie 5 minutowe refleksje i przyjemne ćwiczenia.

 

DZIEŃ 16. POLEŻ SOBIE I NIC NIE RÓB.

Może już wyszedłeś do pracy i do działania. Ale gdy wrócisz znajdź pięć minut po południu albo wieczorem, żeby poleżeć i nie robić nic. Nie myśleć, co na kolację, co w weekend, co dalej. Oddychaj. Zamknij oczy. Bądź na chwilę bez celu.

DZIEŃ 17. ZRÓB ZE SWOJEGO ŚNIADANIA UCZTĘ!

W zeszłe wakacje jedliśmy  nie przesadzam – godzinę pyszne śniadanie w cudownym pensjonacie Bez Troski w Ustrzykach ! Po powrocie tak nam zostało i choć czas jedzenia się skraca , od czasu do czasu lubimy zrobić sobie taką ucztę, poszukać smaku na dziś – naleśniki, omlet, twarożek a może kakao?:) Lubię też śniadania na mieście przy okazji spotkań z przyjaciółmi o poranku albo po roratach:)  Uciesz się dziś dobrymi smakami, zrób coś, na co masz ochotę, celebruj swoje śniadanie, nie spiesz się. Zrób sobie małą ucztę. Wyjmij ładne serwetki i filiżanki:)

DZIEŃ 18. DOCEŃ MOMENT, W KTÓRYM JESTEŚ.

Zobacz dziś, co doprowadziło Cię do miejsca, w którym jesteś. Jakie Twoje działania i siły Cię wspierają? Doceń moment, w którym teraz jesteś. Właśnie teraz, nie dwa lata wcześniej czy później. Jaką siłę z niego czerpiesz? Czego się uczysz o sobie? Co jest dla Ciebie możliwe?

DZIEŃ 19. DOCEŃ LUDZI, KTÓRZY CIĘ WSPIERAJĄ.

Usłyszałam kiedyś ciekawe pytanie: „Na ilu ramionach opiera się Twoje życie?”.
Kilka lat temu na warsztacie dla seniorów zachęcałam uczestników, żeby pisali listy, do osób, które zrobiły dla nich coś istotnego. Jedna z pań spytała, czy może to być coś, co stało się 20 lat temu.

 

Poprzedniego dnia mówiliśmy o wdzięczności dla siebie – za wysiłki, które doprowadziły nas do momentu, w którym jesteśmy. Dziś popatrzmy na ludzi, którzy nam pomagają. I na tych, którzy może dawno temu pchnęli nas w dobrą stronę. Nie czekaj 20 lat, aż się o tym dowiedzą.

DZIEŃ 20. DAJ SOBIE POMÓC.

„Ten, kto nie pozwala sobie przyjąć pomocy jest pyszny” – przeczytałam kiedyś. Czasem uważamy, że wszystko zrobimy najlepiej, że inni nie będą umieli nam pomóc, że proszenie o pomoc jest słabością. Odpuść sobie dziś. Nie mów odruchowo „nie, dziękuję”, poproś, żeby Ci ktoś zrobił herbatę, zamów jedzenie na wynos:)

DZIEŃ 21. POWŁÓCZ SIĘ .

Dziś rano praktykowałam:) poszłam na spacer, a potem spokojnie jechałam prawym pasem, słuchając muzyki i przepuszczając kogo się dało:) Może zboczysz dziś na chwilę z drogi, pójdziesz na spacer albo wrócisz z pracy inną drogą niż zwykle? Przypomnisz sobie jak to jest chodzić trochę wolniej. Na pewno znajdziesz jakąś ciekawą okolicę do włóczęgi, bo one są nawet w środku w miasta 🙂

DZIEŃ 22. BĄDŹ SPONTANICZNY.

Kilku młodych rodziców, których znam, mówiło, że jedną z najlepszych rzeczy w rodzicielstwie jest możliwość bezkarnego wygłupiania się i robienia niepoważnych rzeczy, bo przecież… robisz to dla dziecka:) A co jeśli nie masz żadnego dziecka pod ręką?:) Na pewno znajdziesz sposób. Zagwiżdż ulubioną melodię . Puść sobie muzykę w samochodzie i pośpiewaj. Zagadaj do kogoś obcego.

DZIEŃ 23. NAPISZ LIST DO SIEBIE ZA 5 LAT.

Kiedy byłam nastolatką napisałam list do siebie 30-letniej (chyba uważałam wtedy ten wiek za wyższą formę dojrzałości:).  Jako nastolatka przestrzegałam starszą wersję siebie, żeby zawsze podążać za tym, co ważne, dbać o relacje i… słuchać dobrej muzyki więc bilans wypadł na plus:) A co dla Ciebie jest ważne? O czym chciałbyś pamiętać za 5 lat? Może napiszesz do siebie z przyszłości list?:)

 

DZIEŃ 24. WYRZUĆ RZECZY, KTÓRE NIE SPRAWIAJĄ CI RADOŚCI.

Każdy z nas takie trzyma. Ubrania, w których dawno nie chodziliśmy, papiery które „kiedyś może się przydadzą”. Jestem sentymentalna jeśli o pamiątki z wyjazdów ale lubię też wyrzucać to, co na pewno mi się nie przyda. Daje mi to poczucie porządku nie tylko na półce ale i w głowie. Wyrzuć dziś coś, co trzymasz niepotrzebnie. Zacznij od jednej półki i sprawdź jak to na Ciebie wpłynie.

DZIEŃ 25. PIELĘGNUJ WSPOMNIENIA

Ramka, tablica z ulubionymi zdjęciami albo album który można przeglądać… Drukujecie jeszcze zdjęcia? Takie wywoływane mają wg mnie podwójną moc i przywołują miłe wspomnienia. Ćwiczą nas też w praktykowaniu wdzięczności za dobre momenty, których doświadczyliśmy. Może dziś wybierzesz kilka ulubionych zdjęć ?

DZIEŃ 26. POPROŚ O TO, CO DLA CIEBIE WAŻNE.

W weekend odwiedziła mnie rodzina i 2-letnia siostrzenica. W czasie zabawy na huśtawce zaczęła płakać i zawodzić językiem , który rozumie tylko jej mama:)

 

-Powiedz, czego chcesz? – zapytała mama

 

-Nieeee wieeem, buuu – odpowiedziała mała Ala.
Czy z nami nie jest czasem podobnie? Chodzimy nabzdyczeni, uważając, że druga strona powinna się „domyśleć” i „postarać bardziej” . Ostentacyjnie wynosimy śmieci lub idziemy spać łykając złość. A może by tak chwilę pomyśleć i powiedzieć wprost, na czym nam zależy?

 

DZIEŃ 27. DAJ SOBIE EMPATIĘ.

Jak często chłoszczesz się za swoje błędy? Jak mówisz o sobie? „No pięknie, królowa gracji”, kiedy się potkniesz albo „Po co się odzywałeś geniuszu?”, kiedy twoja wypowiedź zostanie skrytykowana. A przecież wszystko, co robimy, wynika z naszych potrzeb. Może szedłeś nieuważnie, bo byłeś zamyślony, a odezwałeś się, bo ci zależało? Daj sobie dziś trochę zrozumienia i empatii zanim się skrytykujesz.

DZIEŃ 28. DBAJ O SWOJE WARTOŚCI.

Pomyśl, jakie są 3 najważniejsze dla Ciebie wartości w życiu. Zapisz je na kartce albo bardzo wyraźnie odróżnij w głowie od innych.
Gotowe? A teraz popatrz na wczorajszy dzień? Ile uwagi i czasu poświęciłeś tym wartościom?
Czy ważne rzeczy są u Ciebie na pierwszym miejscu? Czy poświęcasz im czas i troszczysz się o nie? A może tylko dużo o nich mówisz? Zrób dzisiaj coś, co wesprze Twoje wartości.

 

DZIEŃ 29. OTACZAJ SIĘ LUDŹMI, KTÓRZY CIĘ WSPIERAJĄ.

Jakich ludzi masz więcej dookoła siebie? Takich, którzy dodają Ci skrzydeł, rozumieją, inspirują? Czy może tych, co dołują, narzekają i zatruwają jadem wątpliwości. Popatrz na to zdjęcie. Gdzie częściej przebywasz? Na górze w kwiatach i słońcu czy na dole masce smogowej?

DZIEŃ 30. ZNAJDŹ SWOJE SPOSOBY.

Przez cały miesiąc dzieliłam się moimi ulubionymi sposobami na okazywanie sobie troski i dobroci. Mam nadzieję, że spodobały Ci się niektóre. Daj znać, bo takie komentarze napędzają mnie do działania!
A teraz czas na Ciebie, codziennie możesz wymyślać własne sposoby, aby być dla siebie dobrym. Wierzę, że od tego się zaczyna i bez troski o siebie trudno jest ją dawać innym. Działaj i daj znać i podziel się pomysłami! Może kogoś zainspirujesz?

CO DODAŁBYŚ DO TEJ LISTY?

W JAKI SPOSÓB OKAZUJESZ SOBIE DOBROĆ?

Follow Kasia Frużyńska:

Jestem psychologiem, trenerem i coachem. Wierzę, że ludziom chce się mądrze kochać, sensownie pracować i dobrze odpoczywać. W swojej pracy pomagam ludziom lepiej się porozumiewać, mniej stresować, łączyć pracę i życie rodzinne, spełniać swoje cele i marzenia. Zapraszam do kontaktu! www.zblyskiemwoku.pl

  • Dla mnie jedną ze sposobów na okazanie sobie dobrości jest planowanie podróż. Niekoniecznie od razu na koniec świata 😊 nie tylko tych związanych z odkrywaniem zupełnie nowych miejsc bo bardzo lubię powracać do miejsc dobrze znanych, by po prostu zanurzyć się w ich atmosferę. Nawet jeśli przyjdzie poczekać na realizację planu kilka miesięcy lub nawet lat. Po parę minut poświęconych na planowanie wyprawy od razu poprawia mi humor. Ostatnio udało mi się zrealizować podróżnicze marzenie na które czekałam 18 lat i dodam że nie była to podróż do Azji czy Australii tylko do Wielkiej Brytanii 😉

    • Super sprawa, lubię etap planowania i oczekiwania na podróże! No to świetnie, że udało się zaplanować podróż do UK:)

  • Marysiu, napisalabyś do mnie maila na Katarzyna.Fruzynska@gmail.com ? Nie wiem jaki masz adres, a mam dla ciebie propozycję
    /pytanie:)