W ramach współpracy z Fundacją Falochron i Krakowskim
Ośrodkiem Terapii w Krakowie mam przyjemność współprowadzić program Szkoły dla Rodziców, który wspiera
rodziców w komunikacji z dziećmi i nauczycielami.
Ośrodkiem Terapii w Krakowie mam przyjemność współprowadzić program Szkoły dla Rodziców, który wspiera
rodziców w komunikacji z dziećmi i nauczycielami.
Program składa się z 6
spotkań, w trakcie których rodzice mogą wymieniać się doświadczeniami i ćwiczyć
nowe umiejętności.
spotkań, w trakcie których rodzice mogą wymieniać się doświadczeniami i ćwiczyć
nowe umiejętności.
Po pilotażowym programie i bardzo dobrych ocenach
ruszamy z drugą edycją. Do programu zostały już wytypowane szkoły, które
współpracują z Fundacją Falochron w ramach projektu „Tamujemy Przemoc”. Program zajęć obejmował następujące tematy:
ruszamy z drugą edycją. Do programu zostały już wytypowane szkoły, które
współpracują z Fundacją Falochron w ramach projektu „Tamujemy Przemoc”. Program zajęć obejmował następujące tematy:
SPOTKANIE I.
Jak porozumiewać się z dzieckiem? O komunikowaniu emocji
i potrzeb.
i potrzeb.
- Jak rozpoznać i nazwać
własne emocje i potrzeby w kontakcie z dzieckiem? Znaczenie uczuć i pragnień
rodzica dla dziecka. Jak odpowiedzieć na „trudny” komunikat dziecka? Nazywanie i akceptowanie uczuć. - Jak skutecznie
porozumiewać się z własnym dzieckiem? Zasady dobrej komunikacji: asertywność,
komunikat „ja”, metoda Porozumienia Bez Przemocy - Uważne słuchanie – jak
usłyszeć swoje dziecko - Kilka słów o rozwoju
emocjonalnym dziecka. Co jest dla niego najważniejsze na tym etapie?
SPOTKANIE II
Czy i jak karać i nagradzać? O wychowaniu.
- Zasady panujące w domu.
Jak stawiać granice dziecku? - Jak nauczyć dziecko
dostrzegania konsekwencji własnych zachowań? Alternatywy dla kary. - Kilka słów o rozwoju
moralnym. Co moje dziecko rozumie pod pojęciem „dobra” i „zła”? - Jak doceniać dziecięce
osiągnięcia i chwalić?
SPOTKANIE III.
Jak wychować chętne do działania i pracy dziecko? O
budowaniu poczucia skuteczności.
budowaniu poczucia skuteczności.
- Jak sprawić, żeby dziecko
stało się samodzielne? Efektywne sposoby na zachęcenie do działania. - Zależność vs.
odpowiedzialność. Jak poszerzać dziecku strefę indywidualnej decyzyjności?Porażka kluczem do
sukcesu. Jak pomóc dziecku radzić sobie z niepowodzeniami? - Kilka słów o rozwoju
poznawczym. Co moje dziecko już potrafi? Na jakie wyzwania jest gotowe?
s SPOTKANIE IV.
Jak współpracować z nauczycielami i szkołą? O roli
rodzica w systemie edukacji.
rodzica w systemie edukacji.
- Jakie są moje prawa i
obowiązki jako rodzica? - Trudny nauczyciel =
szkolny problem. Jakie zachowania pedagogów przeszkadzają mi w kontakcie ze
szkołą mojego dziecka? Jak je postrzegam? - Porozumienie z
wychowawcą/ dyrekcją/ pedagogiem. Jak efektywnie rozmawiać z nauczycielami? - Rodzic + Nauczyciel =
Zgrany Team. Jak budować współpracę ze szkołą? Jak odnaleźć „właściwe” dla siebie miejsce w systemie?
SPOTKANIE V.
Agresja i przemoc w szkole
- Źródła agresji i mechanizmy podtrzymujące przemoc
- Jak wspierać ofiarę, sprawcę i świadków przemocy?
- Omówienie sytuacji z
doświadczeń rodziców i szkół - Ćwiczenie rozmów ze
sprawcą, ofiarą i świadkiem przemocy oraz nauczycielem.
SPOTKANIE VI.
Jak rozmawiać z dziećmi o seksie? O rozwoju psychoseksualnym.
- Jak odpowiadać dziecku na „trudne pytania”? Jakich informacji potrzebuje/ oczekuje dziecko od rodzica.
- Co moje dziecko powinno wiedzieć o swojej seksualności? Jakie są jego emocje, potrzeby i wątpliwości?
- Kika słów o rozwoju psychoseksualnym. Czyli co jest normą, a co patologią w tym wieku?
- Jak przygotować się na „najgorsze”? Czyli, jak rozmawiać z dzieckiem o dojrzewaniu, nadchodzących dylematach i wyzwaniach.
- Jak przygotować dziecko do budowania zdrowych, trwałych i satysfakcjonujących związków.
Główną wartością zajęć dla rodziców była wiedza i umiejętności oraz możliwość wymiany doświadczeń pod okiem trenerów i psychologów. Na przestrzeni 6 miesięcy spotkań grupa dawała też sobie dużo wsparcia w trudnym zadaniu bycia rodzicem.
Falochron prowadzi zajęcia w szkołach, z nauczycielami i klasami, skupiając się na profilaktyce bezpieczeństwa oraz skutecznej komunikacji. Jeśli jesteś
rodzicem lub nauczycielem zainteresowanym dodatkowymi informacjami lub
potencjalną współpracą, przeczytaj więcej na stronie Fundacji: http://www.falochron.org.pl/
Zdj. Aaron Burden/unsplash.com